×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۴ خرداد - ۱۳۹۷  
true
false

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه سبزی ها منبع غنی ویتامین ها، فیبر و املاح معدنی و آنتی اکسیدان هستند، بر مصرف ۳ تا ۵ وعده از گروه سبزیجات در روز تاکید کرد.

به گزارش ایرفای به نقل از مهر، دکتر زهرا عبداللهی، با بیان اینکه گروه غذایی سبزی ها از اصلی ترین موادمغذی هستند، افزود: بخش اعظم ویتامین ها، فیبر و املاح معدنی روزانه با مصرف انواع سبزی ها تامین می شود، برای مثال ویتامین A، B و C در گروه سبزی ها فراوان یافت می شود.

وی گفت: سبزی ها علاوه بر ویتامین ها، حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که خاصیت ضدسرطان دارند. همچنین فیبر غذایی موجود در سبزی ها، برای پیشگیری از چاقی، اضافه وزن، بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، سلامت دستگاه گوارش و پیشگیری از یبوست لازم است.

وی در خصوص میزان استاندارد مصرف سبزی ها در طول روز، ادامه داد: توصیه می شود که روزانه بین ۳ تا ۵ واحد از گروه سبزی ها استفاده شود، هر واحد مثلا به اندازه مصرف یک لیوان یا یک بشقاب کوچک سبزی، یک گوجه، خیار یا هویج متوسط است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه بهتر است همراه وعده نهار و شام، سالاد و سبزی مصرف شود، گفت: توصیه می شود، سالاد بدون سس مصرف شود و به جای آن، از چاشنی های سالم تر مانند روغن زیتون، سرکه، آبلیمو یا آبغوره استفاده شود و در صورت مصرف سس نیز باید به مقدار اندک و از نوع سس های کم چرب باشد.

عبداللهی در خصوص نحوه مصرف سبزی ها گفت: حتی الامکان سبزی ها را باید به صورت خام مصرف کرد، زیرا پختن سبزی به ویژه به مدت طولانی، موجب از بین رفتن ویتامین های آن می شود. سبزی خوردن، گوجه فرنگی، پیاز، گل کلم، شلغم، ترب، انواع فلفل سبز مثال هایی از سبزی های خام هستند و در صورت در دسترس بودن باید مصرف آنها را همراه با غذا تشویق کرد، اما درصورت پختن سبزیجات، نباید بیش از ۲۰ دقیقه طبخ داده شود، از طرفی سرخ کردن، ارزش غذایی سبزی را ازبین می برد.

وی ادامه داد: اگر برای وعده ناهار یا شام سالاد در نظر گرفته می شود، نباید از ساعات قبل سالاد را تهیه کرد، زیرا ویتامین های موجود در مواد تشکیل دهنده سالاد مثل گوجه فرنگی، پیاز، فلفل دلمه ایی و خیار و کاهو در معرض هوا تخریب شده و از بین می رود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه کودکان سنین مدرسه و دانش آموزان باید به مصرف جوانه گندم و جوانه ماش همراه با سالاد تشویق شوند، گفت: اگر مادران در منزل جوانه تهیه کنند، حتی به عنوان تنقلات می توانند برای افراد خانواده به ویژه کودکان و دانش آموزان از آن استفاده کنند.

عبداللهی ادامه داد: استفاده از انواع سبزیجات پخته همراه با غذا توصیه می شود، مثلاً اسفناج پخته که همراه با ماست و یا کشک می توان از آن استفاده کرد. هویج پخته، لوبیا سبز، نخود فرنگی پخته، سیب زمینی، کدو حلوایی و لبو، گل کلم، کرفس، ریواس، کنگر، بادمجان و کدوی خورشتی پخته از سبزیجاتی هستند که در کنار غذاهای مختلف می توان آنها را مصرف کرد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true